(Bij)gelovig - Reisverslag uit Ban Khlong Ton Sai, Thailand van Sandrine Sedee - WaarBenJij.nu (Bij)gelovig - Reisverslag uit Ban Khlong Ton Sai, Thailand van Sandrine Sedee - WaarBenJij.nu

(Bij)gelovig

Door: Sandrine Sedee

Blijf op de hoogte en volg Sandrine

12 Januari 2014 | Thailand, Ban Khlong Ton Sai

"Joe like coconut? I like coconut. Cause there's holy water in it." - mijn taxichauffeur.

Wist je dat de inwoners op Bali voornamelijk Hindoestaans zijn? Dus niet Boeddhistisch, zoals ik dacht dat ze waren. En wisten jullie dat de mensen hier heel overtuigt met het geloof bezig zijn, elke dag?
Dit doen ze door middel van het offeren van gekleurde bloemen en witte rijst. Dit leggen ze in zelfgemaakte bakjes van verse bamboebladeren en daar doen ze dan wierookstokjes bij.
Dan leggen ze het bakje vervolgens in het midden van een voetpad, of onderaan een trap. En als je erop gaat staan, al is het per ongeluk, dan heb je 'bad luck', oftewel: ongeluk.
Behalve dat de inwoners erg gelovig zijn, zijn ze dus ook erg bijgelovig. Zo mag je bijvoorbeeld niet wijzen, of spullen aangeven met je linkerarm of voet. Je mag ook het hoofd van een ouder persoon niet aanraken.
Vroeg op de markt rondlopen is heel handig, dan krijg je een 'morningprice'. Deze is heel goedkoop, omdat de eerste klant geluk brengt voor de rest van de dag. Je kan ook 5 minuten voor sluitingstijd, als een gek voordelig gaan winkelen, want als laatste klant breng je geluk voor de volgende dag. Maar wanneer de marktkooplui, met het geld dat je net betaalt hebt, ergens op gaan slaan, dan ben je belazerd en heb je teveel betaald. Dit 'afkloppen' brengt namelijk geluk voor de volgende sale.
Gelukkig ben ik in één week al behoorlijk handig geworden in afdingen. Zo zat ik gisteravond op het strand, toen er een snoezig meisje naar me toe kwam met een hele rits aan armbanden. "60.000 rupiah voor 1 armband", zei ze, waarop ik begon te lachen. "Joe give me good price" zei ze toen. "1 bracelet for
10.000 rupiah" zei ik, waarop ze heftig nee begon te schudden. "30.000!" zei ze, en het leek haar laatste bod. "Okay", zei ik, "3 bracelets for 30.000." We hadden een deal.

• 12 Januari 2014 - 09:45

Annelies Van Buuren:

Hoi lief, het is zo leuk om de reis door jou ogen te beleven, ik zou zo om een hoekje willen kijken!! Fijn dat je zo geniet. Dikke kus mama

• 12 Januari 2014 - 10:09

Anja:

Hey Sandrine, wat een leuke verslagen schrijf je! Wat maak je veel mee. Is het eten lekker? Lijkt het op het indische eten in Holland?
    Ik herken de bijgelovigheid die je beschrijft

• 12 Januari 2014 - 10:13

Anja:

Het lijkt alsof er iets van mijn berichtje is weggevallen. Er moet nog staan dat mijn vader die bijgelovigheid ook had. En dat ik me verheug op je volgende verslag. Liefs Anja

• 12 Januari 2014 - 11:34

Puck:

Sandrinee! Hahaha die deal, echt te mooi! Geniet ervan Xxxx

• 12 Januari 2014 - 16:27

Thomas:

Hee lieverd, leuk je ook even gesproken te hebben via FaceTime. We bellen snel weer. Je blog is super grappig. Oer en ik gaan stuk elke keer, en oer vind dat je misschien moet overwegen een boek te schrijven, hij durfde dat alleen niet tegen je te zeggen. Ik mis je mop, veel plezier daar nog! Xx van je broer(tje)

• 12 Januari 2014 - 23:18

Maurits:

Hoi,Sandrine.
    Je maakt heel veel mee.zo te lezen.Blijf dit doen,je zult er van blijven genieten.Het afdingen,heb ik op Gran Canaria ook meegemaakt.Het lukt niet altijd,maar soms heb je geluk.Groetjes,
    Maurits.