De Kadewatan school - Reisverslag uit Pandemas, Indonesië van Sandrine Sedee - WaarBenJij.nu De Kadewatan school - Reisverslag uit Pandemas, Indonesië van Sandrine Sedee - WaarBenJij.nu

De Kadewatan school

Blijf op de hoogte en volg Sandrine

18 Januari 2014 | Indonesië, Pandemas

De eerste dag in de Kindergarden was onwennig. Ik wist dat het lastig communiceren zou worden maar ik kon me er nog geen voorstelling van maken. Ilse en ik hadden wat kleine lesjes voorbereid zodat ik kon peilen wat het niveau van de groep zou zijn.
Toen we binnen liepen werden we nieuwsgierig bekeken door de kinderen. Er waren kinderen die m'n hand beetpakte, of heel blij "goodmorning" riepen. Ook kinderen die met een boogje om me heen liepen. Ik ben maar ergens op een trapje gaan zitten om te kijken wat er gebeurde en ja hoor, de eerste contacten werden gelegd. Toen twee jongetjes elkaar in de haren vlogen kwam ook meteen mijn juffen instinct naar boven, maar het enige wat ik kon doen was ze uit elkaar halen en met een streng gezicht "tidak" roepen, wat 'nee' betekent.
De eerste dag was ik zwaar onder de indruk van de kennis van de kinderen. Ze zijn pas 5 jaar, maar wisten al tot 10 te tellen en sommigen zelfs tot 20. Ze beheersen de kleuren en het alfabet. Ze kennen een aantal dieren en weten fruitsoorten te benoemen. Eigenlijk alles wat ik aanbood, kenden ze al. Nu, een week later, weet ik dat ze heel makkelijk het alfabet opnoemen, maar losse letters niet kunnen benoemen. Hetzelfde geldt voor de cijfers en ik kijk daarom erg uit naar aankomende weken.
Het klaslokaal is erg klein en er zitten 35 kindjes in gepropt. We hebben een heel gammel, oud whiteboard en in de kasten, tussen de viltstiften, werkbladen en spellen door, lopen er salamanders en andere beestjes. Ook insecten. De stoeltjes waar de kinderen op zitten zijn geverfd in allerlei kleuren en aan de muren hangen wat werkjes van de kinderen en het alfabet. Ze proberen het echt gezellig te maken in de lokalen, maar een Nederlandse school zou niet eens open mogen in deze staat.
Alleen een nieuw (white)board zou al een heel verschil uitmaken, wat me uiteraard op ideeën brengt met het ingezamelde geld. Ik ben heel erg aan het nadenken wat ik daarmee ga doen en hou jullie uiteraard op de hoogte.
Dinsdag waren we vrij ivm een feestdag, dit zal komende weken nog wel vaker gebeuren, denk ik, omdat het hindoeïsme veel verschillende goden kent. Verder is de week voorbij gevlogen en ben ik blij dat het weekend is, want voor de klas staan en alles daarbuiten, is hard werken.
Dit weekend staan de plaatsen Kuta en Sanur op de planning, dus ik ben benieuwd! Tot de volgende keer!

  • 18 Januari 2014 - 09:46

    Sam Opfergelt:

    Hoi Sandrine,

    Wat je allemaal op het reisverslag gezet hebt klinkt allemaal hartstikke leuk.
    Hopelijk heb je veel plezier op je reis in Indonesië.
    Ik weet zeker dat de kinderen dol op je zijn en veel plezier hebben.

    Groetjes en veel knuffels van Sam.

  • 19 Januari 2014 - 00:46

    Maurits:

    Weer een mooi verhaal,Sandrine.Het lijkt me leuk,om met dankbare kinderen om te gaan,die je wat kunt leren!!Het ga je goed,en veel geluk en plezier,waar je ook bent.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Indonesië, Pandemas

Bali

2 maanden vrijwilligerswerk, yoga en reizen op Bali

Recente Reisverslagen:

19 Februari 2014

Correctie!

18 Februari 2014

Donatie

21 Januari 2014

Lesson learned

19 Januari 2014

Even iets anders

18 Januari 2014

De Kadewatan school
Sandrine

Actief sinds 05 Jan. 2014
Verslag gelezen: 603
Totaal aantal bezoekers 10060

Voorgaande reizen:

03 Januari 2014 - 24 Februari 2014

Bali

Landen bezocht: